Az utóbbi években egyre több vállalat dönt úgy, hogy a fenntarthatóság felé vezető út részeként alkalmazza a szén beültetést. De mi is az a szén beültetés? Hogyan működik, és miért válik egyre fontosabbá a szállítmányozási szektorban?
A szállítmányozási ágazat a fenntarthatósági stratégiák kidolgozása során egyre nehezebb feladat elé néz. A dekarbonizálás hat nehezen szabályozható szektorából három kapcsolódik a szállítmányozáshoz: a hajózás, teherautózás és légiközlekedés. Ezek az ágazatok általában nehezen tudják alkalmazni a zöld technológiákat, és a fenntarthatóságra való sima átmenethez szükséges technológiai megoldások hiányoznak.
Az oka ennek többek között az ágazat komplex ellátási láncában rejlik, amely akár több ezer szállítót is magába foglalhat, ami azáltal nehezíti meg a fejlesztések megvalósítását, hogy a teljes ellátási láncot összehangoltan kell működtetni.
A szállítmányozási ágazat továbbra is „teljes mértékben fosszilis üzemanyag-energián alapul”, a „zöldebb” technológiák és megoldások fejlesztése még gyerekcipőben jár. Az ágazatnak pozitív üzleti indokokat kell találnia a dekarbonizálásra, ami hatalmas befektetéseket igényel az új gyártási és termelési folyamatokba, amelyek tiszta energiát használnak. Az előfinanszírozási költségek magasak, és még akkor is, ha a vállalatok képesek finanszírozni a kevés szén-dioxid-kibocsátással járó alternatívákat, hatalmas erőfeszítéseket igényel az értéklánc összehangolása, ami rövid távon kevésbé nyereségessé teheti őket.
Az Energy Transitions Commission adatai szerint a nehéz dekarbonizációs szektorok hat szektorának körülbelül a globális CO2-kibocsátás 30%-áért kell felelősséget vállalnia. Ezért a szállítmányozási vállalatok egyre inkább más lehetőségeket keresnek a dekarbonizálásra.
Az egyik jól ismert, de kritizált megközelítés a szén-kompenzáció, amely során a vállalatok szénkrediteket vásárolnak egy projektből, amely csökkenti a szén-dioxid kibocsátást, hogy ellensúlyozzák összes szénlábnyomukat. Az egyik tipikus példa: egy szennyező cég erdőt telepít. Itt a cél az emissziók ellensúlyozása, és nem maguknak az emisszióknak a csökkentése.A kritikusok gyorsan „zöldmosásnak” nevezik a szén-kompenzációt, és a Science Based Target kezdeményezés hosszú utat járt be annak érdekében, hogy megszabályozza a vállalatok által ebből a megközelítésből származtatható előnyöket.
Ebben a környezetben válik egyre fontosabbá a szén beültetés, mint gyorsan növekvő trend. A szén beültetés lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy az alacsony kibocsátású alternatív beavatkozások környezeti előnyeit azoknak csoportosítsák, akik hajlandóak érte fizetni.
A megközelítés kulcsa az, hogy a szénkibocsátás ténylegesen csökkenjen, és előnyök keletkezzenek a vállalatok teljes értékláncában.
#dekabonozacio #transtarblog #logisticnews